Brama garażowa – sposoby otwierania skrzydła

house-3086212_640

Jeśli chodzi o bramy garażowe możemy wyróżnić takie oto sposoby otwierania skrzydła:

1). Rozwierane skrzydła – można śmiało powiedzieć na początek, że bramy rozwierane odchodzą powoli do przeszłości (to najczęściej demontowane stare bramy a w ich miejsce wstawiane są nowe). Mimo wszystko, kupujemy je jeszcze często do garaży wolnostojących, jednostanowiskowych i pomieszczeń gospodarczych. Należy wiedzieć, że wymagają długiego, płaskiego podjazdu, bowiem otwierają się na zewnątrz, a skrzydła zajmują 130-150 cm. Porą zimową może blokować je śnieg. Nieczęsto wyposaża się je w napęd, tym bardziej, że siłownik trzeba zastosować na każdym ze skrzydeł. Po montażu konieczne jest jeszcze wykonanie obróbek tynkarskich wokół ościeżnicy (podobnie jak ma to miejsce w przypadku drzwi).
2). Zwijana roleta – należy wiedzieć, że bramy rolowane składają się z wąskich metalowych lameli zwijanych do specjalnie przeznaczonej do tego kasety. Działając w podobny sposób jak rolety zewnętrzne, zapewniają komfortowe użytkowanie. Pamiętajmy, że nie zajmują one miejsca ani na podjeździe, ani w garażu. Kaseta umieszczana jest nad otworem wjazdowym – wewnątrz pomieszczenia (jeżeli nadproże posiada przynajmniej 30 cm) lub na zewnątrz, ewentualnie w świetle wjazdu, co oczywiście zmniejsza jego wysokość. Zarówno w przypadku bram rolowanych, jak i segmentowych, otwór może być zwieńczony łukiem. Obecnie napęd większości produktów jest już fabrycznie wbudowany w mechanizm nawijający. Montaż najwłaściwiej jest przeprowadzać w wykończonym wnętrzu.
3). Płyta uchylana do góry – należy wiedzieć, że modele uchylne posiadają jednolite, niełamane skrzydło z metalowej ramy pokrytej blachą. Cechuje je prosta konstrukcja i łatwy w przeprowadzeniu montaż. Warto wiedzieć, że nadproże raczej nie stanowi problemu i większości przypadków wystarczy 10 cm. Natomiast otwierająca się brama wymaga przestrzeni pod sufitem około 1 metr przed wjazdem. Skrzydło najpierw bowiem nachodzi na podjazd, a dopiero potem chowa się do garażu. Do samego montażu można przystąpić, kiedy ściany są wykończone, zaś posadzki jeszcze nie ułożone, gdyż w podłodze trzeba zabetonować specjalny próg. Jeżeli chodzi o napęd to wersje uchylne przeważnie posiadają siłownik podwieszany pod sufitem (rzadziej umieszczany na skrzydle), połączony z płytą ruchomym ramieniem.
4). Segmenty przesuwane na bok – należy wiedzieć, że wersje segmentowe boczne (z członami ustawionymi pionowo) są dosyć rzadko wybierane, chociaż dobrze sprawdzają się w niskich i szerokich pomieszczeniach. Otwierająca się brama zachodzi na ścianę wewnątrz garażu (prowadnice umieszczone są więc na suficie i w podłodze), nie zajmując miejsca pod sufitem ani przed wjazdem. Pamiętajmy też, że aby wejść lub wprowadzić rower do garażu, nie trzeba czekać do momentu, aż skrzydło całkowicie sie otworzy. Napęd może mieć mniejszą moc. Siłownik montowany jest na ścianie albo tuż powyżej nadproża.
5). Segmenty otwierane do góry – można śmiało powiedzieć, że te modele to jedne z najbardziej popularnych rozwiązań. Składają się z kilku metalowych członów. W trakcie otwierania skrzydło zachodzi na sufit pomieszczenia – segmenty poruszają się na rolkach po prowadnicach zamontowanych do ścian i sufitu. Brama nie wychodzi za to poza obrys garażu, więc krótszy podjazd nie stanowi kłopotu. Natomiast należy jednak pozostawić wolne miejsce na suficie (podwiesza się tu także siłownik napędu) -miejmy to na uwadze, planując na przykład oświetlenie. Nadproże musi mieć przynajmniej 20-30 cm wysokości. Warto też wiedzieć, że bramy segmentowe powinno się montować po wykończeniu podłogi i ścian, bowiem w trakcie na przykład malowania moglibyśmy zachlapać skrzydło.